توسعه حوزه میکروالکترونیک با حمایت ۱۳ هزار میلیاردریالی معاونت علمی

توسعه حوزه میکروالکترونیک با حمایت ۱۳ هزار میلیاردریالی معاونت علمی به گزارش مطب نما، مدیر برنامه ملی میکروالکترونیک اعلام نمود: بیشتر از ۱۳هزار میلیاردریال منابع برای توسعه فناوری میکروالکترونیک در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری پیشبینی شده و برنامه های مشترک معاونت علمی برای توسعه این حوزه درحال اجرا هستند.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، محمدحسین محمدی لاریجانی با بیان این مطلب تصریح کرد: بر مبنای ماده ۹۹ برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور، یکی از حوزه های پیشران و اقتدارآفرین فناوری، حوزه ریزالکترونیک (میکروالکترونیک) است که معاونت علمی ریاست جمهوری موظف شده است تا با حداکثر ظرفیت خود و با همکاری سایر دستگاه ها، به منظور یکپارچه سازی زیرساخت های این حوزه و جذب و توانمندسازی نخبگان اقدامات لازم را انجام دهد.
وی ادامه داد: بر همین مبنا بنا به دستور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، برنامه میکروالکترونیک مشترکی بین ستادهای توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان این معاونت برای توسعه زیست بوم این فناوری در چهار محور اصلی در نظر گرفته شده است که طراحی و ساخت بدون کارخانه (Fabless) تراشه های مجتمع راهبردی یا مورد تقاضای صنعت و بازار و طراحی و ساخت حسگرهای صنعتی و پر مصرف، از اولویت های این برنامه به شمار می روند. همینطور توسعه فناوری ساخت مواد پیشرفته صنعت نیمه هادی با ارزش افزوده بالا و توسعه فناوری ساخت ادوات و تجهیزات ساخت نیمه هادی ها از دیگر محورهای این برنامه راهبردی هستند.
لاریجانی تصریح کرد: در حوزه طراحی و ساخت تراشه مجتمع بدون کارخانه (Fabless)، معاونت علمی و فناوری در برنامه مشترک ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و برنامه ملی میکروالکترونیک این معاونت و با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و محوریت اجرایی مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری از آغاز سالجاری تأسیس و راه اندازی «مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» را با تصویب و ابلاغ برنامه و اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی، برای تربیت نیروی انسانی متخصص و ایجاد دفاتر طراحی متصل به صنعت و عرضه خدمات طراحی و ساخت تراشه بدون کارخانه به شرکتهای دانش بنیان و دانشگاه ها در دستورکار خود قرار داد که مراحل راه اندازی آن رو به پایان است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در حوزه توسعه فناوری ساخت مواد پیشرفته نیمه هادی، برنامه مشترکی به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان توسط ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته و برنامه ملی میکروالکترونیک، عرضه و در معاونت علمی تصویب و ابلاغ گردید. این برنامه متمرکز بر سه محور استحصال مواد نیمه هادی با ارزش افزوده بالا از باطله های صنعتی، توسعه فناوری خالص سازی مواد نیمه هادی، اکتساب دانش ساخت مواد مصرفی تحریمی فرایند تولید نیمه هادی ها و هم مواد فرایند تولید است.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، همینطور در حوزه طراحی و ساخت حسگرهای صنعتی و پرمصرف، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه فناوری های این حوزه در برنامه مشترک ستاد نانو و میکرو و برنامه ملی میکروالکترونیک پیشبینی شده است. علاوه بر این برای توسعه فناوری تولید ادوات و تجهیزات ساخت نیمه هادی ها، در این برنامه مشترک پیشبینی ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار شده است که در سیر مراحل ارزیابی و تصویب قرار دارند.
مدیر برنامه ملی میکروالکترونیک خاطرنشان کرد: این برنامه ها در جهت بسترسازی جهت ایجاد مراکز آفرینش ملی فناوری میکروالکترونیک در نظر گرفته شده اند که یکی از 6 مرکز مهم و راهبردی معاونت علمی در توسعه فناوری های پیشران و اقتدارآفرین کشور خواهد بود.



1403/04/11
11:58:20
5.0 / 5
278
تگهای خبر: تجهیزات , تولید , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما