بهره مندی مدارس دارای محصول خلاقانه از سبد حمایتی معاونت علمی ریاست جمهوری
به گزارش مطب نما، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم در نشست خبری اولین جشنواره ملی آفرینو، اظهار داشت: توسعه و توانمندسازی مجموعه ها و مدارسی که می توانند به صورت فعال و اثربخش فعالیتهای خلاقانه و نوآورانه خویش را به عموم جامعه عرضه کنند، سهم و نقش معاونت علمی در جشنواره آفرینو است.
به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، مسعود حسنلو، امروز در نشست خبری نخستین جشنواره ملی آفرینو (ابتکارات و خلاقیت های مدارس غیر دولتی)، مساله و سهم معاونت علمی در نخستین جشنواره آفرینو را اتصال و بهم رسانی ظرفیتهای مردمی در حوزه های فناورانه دانست و اظهار داشت: یکی از مسائلی که بخش خصوصی و بخش غیردولتی می توانند در آن نقش جدی داشته باشند، بحث حوزه آموزش و یادگیری است که البته وزارت آموزش و پرورش در این حوزه پیشگام بوده و از ظرفیت مدارس غیردولتی در سالهای گذشته بهره برده است و طی آن بخشی از تکالیف حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و یادگیری توسط خود مردم انجام شده و به نتیجه رسیده است.
وی افزود: در واقع، خدمات و محصولات آموزشی ای که در مدارس غیردولتی ساخته شده و به عرصه عمومی وارد می شود، نه فقط برای دانش آموزان این مدارس که باید برای دیگر مدارس و عموم جامعه هم دسترس پذیر باشد. در این فضا، نقش و سهم معاونت علمی و به صورت مشخص تر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، در جشنواره ای که برگزار شده، ناظر به پشتیبانی از همین فضا است؛ یعنی، توسعه و توانمندسازی مجموعه هایی که می توانند به صوت فعال و اثربخش فعالیتهای خلاقانه و نوآورانه خویش را به عموم جامعه عرضه کنند.
به قول حسنلو، مدارس و معلمانی که می توانند تجربه کاری خویش را به یک فرایند اثربخش یا به عبارتی محصول یا خدمات تبدیل کنند و این محصول و خدمات قابل توسعه و تکثیر باشد، در دایره حمایت عام معاونت علمی قرار می گیرد.
او همینطور تصریح کرد: برای این جشنواره ما نشان خاصی را هم در نظر گرفته ایم و شرایط ویژه حمایتی برای مدارسی که حائز رتبه شده اند را ایجاد می نماییم.
حسنلو در قسمت دیگری از صحبت های خود و در پاسخ به این که اساسا برنامه معاونت علمی برای ارتقای آموزش، یادگیری و توانمندسازی مدارس چیست، اظهار داشت: هدف ما، ارتباط و اتصال ایده های خلاقانه و مبتکرانه و مبتنی بر دانش به جامعه و بازار بزرگ حوزه تعلیم و تربیت و آموزش است و اگر از این مزیت های خلاقیت محور استفاده نکنیم، با این تکثری که در فضای نیازهای آموزشی وجود دارد، نمی توانیم عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهیم.
وی افزود: نقش اصلی ما پشتیبانی از شرکت ها و مجموعه هایی است که یک نوآوری و فناوری و ابتکار را در حوزه آموزش و پرورش توسعه می دهند، حال این می تواند در بدنه مدارس یا در بدنه یک شرکت خصوصی باشد و ما این ها را در دایره شرکت خلاق و دانش بنیان قرار داده و از آنها حمایت می نماییم و اینها می توانند از رهگذر فراخوان هایی که معاونت علمی اعلام می کند، وارد سبد حمایتی ما شوند.
حسنلو همینطور به انتشار فراخوان پلت فرم های همرسان اشاره نمود و اضافه کرد: در هفته های اخیر، فراخوان پلت فرم های هم رسان را هم در حوزه آموزش و پرورش اعلام کردیم. در این فراخوان به دنبال ایجاد یک سکوی اتصال عرضه و تقاضا در حوزه آموزش و پرورش هستیم. این شأن دوم معاونت علمی است، یعنی ما علاوه بر پشتیبانی از شرکت ها و مجموعه های فعال بخش خصوصی، یک شأنیت پاسخگویی به نیازهای حاکمیتی و کلان کشور را هم داریم که در چارچوب فراخوان اعلام می شود.
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت ها هم طی سخنانی اظهار داشت: فراخوان جشنواره آفرینو در سال ۱۴۰۲ در ۶ محور همچون نوآوری در فرآیند فرهنگی و پرورشی، نوآوری در فرآیند پژوهش، نوآوری در فرآیند مشارکت و تعاون، نوآوری در فرآیند تعلیم و تربیت، نوآوری در فرآیند مدیریت و تنوع فضاهای یادگیری منتشر گردید که ۲۰ درصد از مدارس غیر دولتی در این رویداد شرکت نمودند و ۶ هزار و ۲۰۰ طرح از جانب سه هزار و ۶۳۶ مدرسه از راه سامانه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
وی افزود: این آثار از جانب شاخصهای تعیین شده ارزیابی شد و ۲۵۰ طرح به مرحله کشوری رسید که از این تعداد ۴۰ طرح به مرحله بعدی و سپس ۲۰ طرح به مرحله نهایی رسید که در اختتامیه رویداد آفرینو از ۶ طرح تقدیر خواهد شد.
وی تصریح کرد: بیشترین طرح پذیرفته شده در مرحله نهایی از استان البرز و کمترین طرح از استان اردبیل بوده است، اما طرح های برگزیده از سراسر کشور بوده اند که جزئی از ۲۵۰ طرح برگزیده انتخاب شدند. ۴۰ طرح منتخب از استانهای هرمزگان و مازندران، فارس، قزوین، سیستان و بلوچستان، بوشهر و اصفهان بوده است. مدارس برند کمتر در این رویداد شرکت نمودند. این نقطه ضعف این رویداد است و با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان مقرر شده است که نشان نوآوری به مدارس تعلق گیرد.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، محمودزاده در انتها اظهار داشت: این نمایشگاه راهی برای شناخته شدن بیشتر مدارسی است که با خلاقیت رشد داشته اند. امکان دارد شهریه ای افزایش یابد، اما این که یک مدرسه در سیستان و بلوچستان درخشیده است، باید راه و خلاقیتش نشان داده شود تا دیگر مدارس هم از این روند استفاده نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب