معاون پژوهشی دانشگاه اراك:

به دانشگاه اراك توجه كافی نشده است

به دانشگاه اراك توجه كافی نشده است به گزارش مطب نما معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراك اظهار داشت: صنایع باید خویش را نیازمند دانشگاه بدانند و دستیابی به علوم و تكنولوژی های جدید را در اولویت های خود قرار دهند.


علیرضا فضلعلی در گفت و گو با ایسنا، با تاكید بر اینكه آموزش های دانشگاه بعنوان یك مركز آموزشی و پژوهشی می بایست مبتنی بر نیازهای فعلی و آینده جامعه باشد، اضافه كرد: تلاش ما بر این است تا با عرضه آموزش های لازم، فارغ التحصیلان را وارد حوزه پژوهش و فناوری نماییم. مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری این امكان را در اختیار دانشجویان قرار می دهند كه علاوه بر كار كردن، خود صاحب ایده شوند و مرزهای جدیدی از كار و پژوهش را به روی خود باز كنند.
وی افزود: ما در زمینه تحصیلات تكمیلی فعالیت های زیادی را انجام داده ایم كه حمایت و ساماندهی فعالیت های پژوهشی دانشجویان در چارچوب نیازهای جامعه و تأسیس پژوهشكده های تخصصی همچون این اقدامات هستند. هدف ما این است كه فعالیت های پژوهشی اساتید و دانشجویان دانشگاه، در چارچوب این پژوهشكده ها و بر طبق اهداف آنها صورت گیرد.
فضلعلی اشاره كرد: ۵ پژوهشكده اكوسیستم های آبی، سلامت اجتماعی، تكنولوژی های جدید، فناوری نانو و انرژی های تجدید پذیر هم اكنون به صورت رسمی در دانشگاه مشغول فعالیت هستند. فعالیت های پژوهشی اساتید در گذشته بیشتر مبتنی بر توانایی اساتید بود و هر استاد بر طبق توانمندی خود، اهداف پژوهشی خاصی را برای خود تعیین می كرد، اما مدتی است تلاش كرده ایم فعالیت های پژوهشی دانشگاه را هدفمند نماییم و آنها را به سمت نیازهای جامعه با رویكرد آینده نگری سوق دهیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراك با اشاره به اینكه یكی از اهداف حوزه پژوهش، تربیت دانشجویانی با قابلیت های كارآفرینی است، افزود: مدرسه كسب و كار و مركز آموزش های آزاد دانشگاه الان در امتداد رسیدن به این مطلوب در حال فعالیت هستند و مراكز رشد واحدهای فناور هم در جهت پشتیبانی از ایده های فناورانه اساتید و دانشجویان و تولید ثروت، نقش مؤثری را در این زمینه بر عهده دارند.
وی اظهار نمود: مراكز رشد واحدهای فناور دانشگاه حدود ۴ سال است كه به صورت رسمی فعالیت خودرا آغاز نموده اند و هم اكنون ۳۵ مركز در دانشگاه اراك وجود دارد كه از این تعداد، ۱۳ شركت موفق به كسب رتبه دانش بنیان شده اند. این مراكز برای حفظ كیفیت در نحوه خدمت رسانی، تحت نظر پارك علم و فناوری استان در حال فعالیت هستند.
فضلعلی از امضای تفاهم نامه هایی بین دانشگاه و مؤسسات استان در امتداد استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در دانشگاه آگاهی داد و اضافه كرد: ما تلاش داریم تا از پتانسیل های موجود در خارج از دانشگاه در جهت رسیدن به این اهداف نهایت استفاده را ببریم و معتقدیم علاوه بر فضای دانشگاه، نیروهای خلاق و كارآفرین در خارج از دانشگاه هم حضور دارند كه می توانند دانشگاه را در مباحث آموزشی و پژوهشی یاری دهند.
وی با اشاره به اینكه از پایان نامه ها و طرح های پژوهشی دانشجویان حمایت های كافی صورت گرفته است، اظهار داشت: ما تلاش داریم تا سطح كیفی این طرح های پژوهشی را ارتقا دهیم و در این راستا قانونی را به اساتید ابلاغ كرده ایم كه طبق آن اساتید بایستی قسمتی از پایان نامه های دانشجویی خودرا به رفع نیازهای جامعه اختصاص دهند و از انجام فعالیت های پژوهشی كه صرفاً در مرزهای علمی باشند و دستاوردی برای دانشگاه ندارند، پرهیز كنند.

فعالیت های كاربردی با تولید ثروت همراه هستند
معاون پژوهشی دانشگاه اراك با اشاره به اینكه روند خوبی را در راه حركت به سمت فعالیت های پژوهشی درآمدزا شاهد می باشیم، اظهار داشت: در این راستا فعالیت های خوبی صورت گرفته و تحقیقات دانشگاهی به سمت كاربردی شدن در حركت هستند، اما آن چنان كه می بایست به سطح مطلوب نرسیده ایم. این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد و ما درصدد هستیم تا علاوه بر روش های معمول، با استفاده از روش های بازدارنده، توانمندی های موجود را به سمت فعالیت های كاربردی ببریم، چونكه عموماً فعالیت های كاربردی با تولید ثروت همراه هستند.
وی با اشاره به راه اندازی واحد علم سنجی دانشگاه اراك با هدف رصد كیفیت فعالیت های پژوهشی، اضافه كرد: ما درصدد هستیم كه كیفیت فعالیت های پژوهشی دانشگاه را روز به روز افزایش دهیم و در همین راستا واحد علم سنجی دانشگاه با ارزیابی كیفیت پژوهش ها و تولیدات علمی، ما را در پیشبرد این هدف یاری می كند.

به دانشگاه اراك توجه كافی نشده است
فضلعلی با اشاره به اینكه دانشگاه اراك در مدت حدود نیم قرن گذشته نتوانسته به جایگاه واقعی خود نائل شود، اظهار داشت: متأسفانه ما به علل گوناگون نتوانسته ایم به آن جایگاهی كه انتظار آنرا داشته ایم برسیم و در تلاش هستیم تا در آینده نزدیك این دانشگاه را به جایگاه واقعی خود ارتقا دهیم. ما باید بعنوان یك مجموعه به جامعه نگاه نماییم و بپذیریم كه هرگونه كوتاهی، اختلال در پروسه كلی این چرخه را به همراه دارد. باید به دانشگاه بعنوان یكی از عناصر مهم این چرخه، توجه ویژه داشت.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراك، نیاز جامعه كنونی را ایجاد یك اكوسیستم كارآفرینی و تلاش در جهت تقویت آن بیان كرد و افزود: هركسی در هر جایگاهی و در قالب وظایف و اختیارات خود می بایست به ایجاد این اكوسیستم كارآفرینی و تقویت شركت های دانش بنیان اهتمام ویژه داشته باشد.
وی عملكرد معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اراك و زیرمجموعه های مربوطه را خوب ارزیابی كرد و اظهار داشت: متأسفانه به دانشگاه اراك بعنوان دانشگاه مادر استان توجه كافی نشده و اگر بخواهیم نمره ای را برای عملكرد دانشگاه در این چند ساله در نظر بگیریم، به نظر بنده در زمینه بهره وری و استفاده از توانمندی های موجود، عملكرد خوبی داشته ایم و من نمره ۱۸ را مناسب می دانم؛ اما عملكرد دانشگاه نسبت به رتبه ای كه در بین دانشگاه های مادر كشور دارد، رضایت بخش نیست.
وی ابراز امیدواری كرد تا با تلاش های مجموعه دانشگاه اراك و حمایت های مجموعه مدیریتی استان، بتوان با رشد كیفی فعالیت ها، این دانشگاه را در رتبه بندی دانشگاه های كشور از سطح ۳ به سطح ۲ ارتقا داد.
ایشان سپس بیان كرد: متأسفانه در چندین سال قبل ظرفیت پذیرش دانشجویان تحصیلات عالی در كشور بدون پشتوانه فكری افزایش یافته است و ما امروز آثار نامطلوب این امر را به روشنی می توانیم در جامعه مشاهده نماییم. الان تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر از نیاز جامعه است و دانشگاه ها صرفاً به یك كارخانه تولید مدرك تبدیل گشته اند و اغلب فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر از اینكه باری از روی دوش جامعه برداند، وبال جامعه هستند.
وی افزود: ما نمی توانیم از اساتید دانشگاه های دولتی كه بیشتر از نیاز موجود و حدود تعیین شده، مبادرت به تدریس در دانشگاه و بعضاً در دانشگاه های غیر دولتی می كنند، انتظار فعالیت های پژوهشی داشته باشیم. متأسفانه ما در بحث توجه به طرح های پژوهشی و درك اهمیت چنین فعالیت هایی، به نسبت سایر كشورهای پیشرفته جهان وضعیت مطلوبی نداریم و هنوز احساس نیاز به انجام طرح های پژوهشی را درك نكرده ایم.
فضلعلی با تاكید بر اینكه رفع مشكلات موجود نیازمند بسترسازی و تقویت زیرساخت های كنونی هستند، اظهار داشت: الان رشته هایی در دانشگاه های كشور وجود دارند كه ما اگر ظرفیت پذیرش آنها را به یك دهم میزان موجود كاهش دهیم، باز هم بیشتر از نیاز كنونی جامعه هستند، اما به هیچ عنوان حاضر به اصلاح و تغییر شرایط موجود نیستیم. ما در بحث آمایش آموزش عالی دانشگاه های كشور به شدت با مشكل مواجه هستیم و تا زمانی كه دانشگاه های ما مبادرت به تربیت دانشجویانی با توانمندی های پایین و توقعات بالا می كنند، چیزی جز اتلاف سرمایه های انسانی و مادی كشور نتیجه كار نخواهد بود.
وی توسعه جامعه كنونی را در گرو توجه بیشتر به دانشگاه ها و روی آوردن به آموزش های متناسب با نیازهای جامعه دانست و اظهار داشت: هم اكنون قوانین و قواعد كشور در امتداد انجام فعالیت های درآمدزا نیستند و پتانسیل های لازم هم موجود نیست. اینكه ما دستگاه های اجرایی كشور را تحت اجبار موظف به داشتن بودجه های پژوهشی نماییم، اصلاً مبحث مناسبی نیست و متأسفانه بعضی از دستگاه های موجود هم از اختصاص بودجه به فعالیت های پژوهشی شانه خالی می كنند.
وی بر سرمایه گذاری بیشتر در حوزه طرح های پژوهشی كشور اصرار كرد و اضافه كرد: نتایج این سرمایه گذاری خودرا در آینده نشان خواهند داد و متأسفانه از آنجایی كه بودجه خیلی از دستگاه های دولتی كشور مستقیماً از جانب دولت تهیه می شوند، چندان نگران آینده خود نیستند و در قبال عرضه دستاوردهای پژوهشی به جامعه اهتمام كامل نمی ورزند.




1398/02/13
13:24:17
5.0 / 5
4384
تگهای خبر: آموزش , پذیرش , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما