نتایج بررسی ها نشان داد

تاثیر نابرابری آموزشی بر اشتغال

تاثیر نابرابری آموزشی بر اشتغال به گزارش مطب نما نتایج یك پژوهش نشان داده است كه نابرابری آموزشی اثر منفی بر نرخ اشتغال دارد.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، سرمایه انسانی یكی از باارزش ترین عوامل در فرایند توسعه اقتصادی می باشد. یكی از ابزارهای اصلی تقویت این نوع سرمایه، عرضه خدمات آموزشی برای افراد جامعه است. هدف از استفاده از این ابزار، شكوفایی توانایی های ذاتی هر فرد و فراهم آوردن امكان قرار گرفتن وی در جایگاهی متناسب با قابلیت های وی در جامعه است.
در پژوهشی كه زهرا كریمی موغاری، دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه مازندران، مهرداد مقصودلو، دانشجوی دكتری اقتصاد دانشگاه مازندران و زهرا علمی، دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه مازندران انجام داده اند آمده است: «آموزش نقشی اساسی در برقراری ارتباط بین دو جز ذاتی و اكتسابی سرمایه انسانی ایفا می كند. این ابزار می تواند تفاوت های ارثی و شكاف های تعلیمی را در میان اقشار مختلف بكاهد. ازاین رو، دستیابی برابر تمام افراد از طبقات و گروه های درآمدی متفاوت به این ابزار می تواند تا حدود زیادی امكان برخورداری از فرصت های مساوی را در ارتقای سرمایه انسانی نهفته در آنها فراهم آورد. از سویی دریافت خدمات آموزشی می تواند مبنایی برای كسب وكار حرفه ای افراد ایجاد كند و بر درآمد و رفاه فرد در طول عمر وی تأثیر گذارد.»
این پژوهش با استفاده از تابلوهای داده ای سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲، ابتدا شاخص نابرابری آموزشی را برای هر استان محاسبه و سپس، اثر نابرابری آموزشی را بر نرخ اشتغال در این استان ها با تاكید بر استان های محروم برآورد می كند.
در این پژوهش آمده است: «با توجه به محاسبات، استان های تهران و بوشهر كه بیشترین درآمد سرانه را دارند، دارای كمترین ضریب جینی و نابرابری آموزشی هستند، اما استان های آذربایجان غربی، كردستان و سیستان كه بیشترین نابرابری را دارند، در ردیف كم درآمدترین استان ها هم قرار دارند. برپایه انتظار، بیشتر استان های برخوردار، نابرابری آموزشی كمتری نسبت به استان های محروم دارند، اما این روند به صورت قطعی در همه استان ها صدق نمی كند.»
نتایج این پژوهش مبین این است كه «نابرابری آموزشی اثر منفی بر نرخ اشتغال دارد. شاخصهای زیادی برای اندازه گیری جنبه های مختلف آموزش در كشورها استفاده می شود كه از آن جمله می توان به: نرخ ثبت نام، متوسط تحصیلات، كیفیت تحصیل و ضریب جینی آموزشی اشاره نمود. در این پژوهش از ضریب جینی آموزشی و متوسط سطح تحصیلات بعنوان شاخصی برای برآورد نابرابری آموزشی بین استان ها استفاده می شود.»
كریمی موغاری و همكارانش در این پژوهش می گویند: «شاخص ضریب جینی تحصیلات، با استفاده از داده های بانك جهانی تعیین می شود. در فرمول ضریب جینی آموزشی از متوسط سال های تحصیل در هر كشور، نسبت جمعیت تحصیل كرده در هر مقطع تحصیلی، تعداد سال های تحصیل در هر مقطع تحصیلی و تعداد دسته بندی تحصیلی استفاده می شود.»
نتایج حاصل از برآورد الگو نشان داده است كه «بین نرخ اشتغال و نابرابری آموزشی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بررسی روند تغییرات داده های نرخ اشتغال و ضریب جینی آموزشی استان های محروم و برخوردار هم رابطه منفی بین این دو متغیر را تأیید می كند.
در همه استان های كشور، با كاهش ضریب جینی آموزشی نرخ اشتغال روندی افزایشی یافته است. علاوه بر این، میانگین ضریب جینی آموزشی نشان دهنده این است كه نابرابری آموزشی در استان های محروم از استان های برخوردار بالاتر است. هم چنین بین رشد تولید ناخالص داخلی سرانه و میزان سرمایه گذاری با نرخ اشتغال رابطه مثبت و معنادار به دست آمد.»
این پژوهش در هفتاد و ششمین شماره بیست وسومین سال فصلنامه "پژوهش های اقتصادی ایران" انتشار یافته است.



1398/03/16
20:11:53
5.0 / 5
4884
تگهای خبر: آموزش , تولید , خدمات , رفاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما