در میان معلمان و دانش آموزان بررسی شد
میزان شیوع سندروم ساختمان بیمار
به گزارش مطب نما سندروم ساختمان بیمار شرایطی است كه برای برخی افراد هنگام ورود به ساختمان ایجاد می شود. پژوهشگران میزان شیوع علایم این سندروم را در بین دانش آموزان و معلمان بابلی بررسی نموده اند.
به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، سندروم ساختمان بیمار سبب بروز یك سری علایم تحریكی و ذهنی می شود كه با ورود به ساختمان در عرض چند دقیقه و ساعت ایجاد و معمولا با خروج از ساختمان برطرف می شود، البته در بعضی موارد این علایم حتی با خروج از ساختمان در اشخاص وجود دارد. محققان در پژوهشی با عنوان "بررسی شیوع سندروم ساختمان بیمار در دانش آموزان و معلمان مدارس راهنمایی شهرستان بابل در سال ۱۳۹۶" این مورد را بررسی نموده اند.
در این پژوهش آمده است: « علل خاصی را نمی توان برای بروز این حالت به صورت قطعی برشمرد؛ اما تحقیقات مختلف نشان دادند كه این علایم و نشانه ها در ساختمان هایی كه برای حفظ انرژی از سیستم تهویه بسته یا مركزی به همراه عدم تعبیه پنجره استفاده می نمایند، شایع تر است.»
نویسندگان این مقاله می گویند: « علایم این بیماری در دو گروه علایم تنفسی و سیستم عصبی مركزی، شامل سردرد، تحریك گلو و بینی و چشم، سرفه های خشك و خارش دار، احساس سبكی سر، تهوع و اختلال در تمركز حواس و احساس بوی نامطبوع در محیط بسته است.»
در بخش دیگری از این پژوهش كه توسط احمد زارعی، عبدالایمان عموئی، زهرا آقالری، مجتبی افشارنیا، مهدی قاسمی و زهرا گرایلی از دانشگاه های علوم پزشكی بابل و گناباد انجام شده، آمده است: « مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی حاضر در زمستان ۱۳۹۶ بین دانش آموزان و معلمان مدارس راهنمایی شهرستان بابل انجام شد. از مجموع ۳۶ مدرسه راهنمایی در شهر و ۱۱۵ مدرسه راهنمایی در مناطق روستایی شهرستان بابل، 10 درصد از مدارس در هر دو منطقه شهری و روستایی یعنی به ترتیب چهار و ۱۱ مدرسه با استفاده از نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند.»
زارعی و همكارانش می گویند: « تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان انجام شد. با عنایت به تعداد دانش آموزان راهنمایی در مدارس شهری مورد مطالعه از مجموع ۱۴۵ دانش آموز، حجم نمونه ۱۰۳ نفر تعیین شد كه در نهایت فقط ۶۵ دانش آموز همكاری كردند. همینطور در مدارس راهنمایی روستایی با عنایت به مجموع تعداد دانش آموزان كه ۲۰۷ دانش آموز بود، حجم نمونه ۱۲۷ نفر تعیین شد كه در نهایت فقط ۸۵ دانش آموز همكاری كردند.»
محققان پرسشنامه ی استانداردی درباره ی علایم سندروم ساختمان بیمار در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار دادند و آنها نظرات خویش را پیرامون علایم در چارچوب گزینه های «اغلب»، «گاهی اوقات» و «هرگز» بیان نمودند. علائمی در دسته «اغلب» قرار گرفتند كه بیشتر از سه بار در هفته تكرار شدند و علائمی كه یك یا دو بار در هفته اتفاق افتادند، در گزینه« گاهی اوقات» قرار گرفتند.
برپایه فراوانی سندروم ساختمان بیمار، دانش آموزان و معلمان به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول «فاقد هرگونه علائم» گروه دوم دانش آموزان و معلمانی كه بین یك تا چهار نشانه را داشتند، «افراد با علایم خفیف» بودند و گروه سوم دانش آموزان و معلمانی كه بین پنج تا ۹ نشانه را داشتند، افراد با علایم متوسط و گروه چهارم دانش آموزان و معلمانی كه بیشتر از 10 نشانه را داشتند در دسته افراد با «علائم شدید» طبقه بندی شدند.
در این مقاله آمده است: « مطالعه حاضر نشان داد از ۱۵۰ دانش آموز مورد بررسی ۶۶.۷ درصد و از ۹۵ معلم ۶۷.۳ درصد علایم سندروم ساختمان بیمار را داشتند. بیشترین تعداد دانش آموزان و معلمان به ترتیب با فراوانی ۴۱.۳ درصد و ۵۴.۷ درصد در دسته افراد با علایم خفیف قرار گرفتند.»
پژوهشگران در بخش دیگری از این مطالعه می گویند: « از آن جا كه علایم سندروم ساختمان بیمار با بعضی ریسك فاكتورها ارتباط داشت و با شرایط فیزیكی محیط كلاس و مدرسه هم در ارتباط است؛ ازاین رو پیشنهاد می شود با نظارت اداره آموزش و پرورش و مسئولین مدارس و از راه همكاری با كارشناسان بهداشت محیط حداقل سالی یك مرتبه وضعیت بهداشت محیط مدارس از نظر تمام جنبه های بهداشت ساختمان بررسی شود و در صورت مغایرت با استانداردها ملی و بین المللی گزارش شود تا مشكلات بهداشتی مدارس برطرف شود.»
این پژوهش در دومین شماره جلد هشتم نشریه بهداشت و توسعه انتشار یافته است.
منبع: مطب نما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب