دبیر علمی هفتمین كنگره متخصصان علوم اطلاعات تاكید كرد
ورودی دانشگاه کارآفرین نمی تواند از کلاس های کنکور بیرون بیاید
مطب نما: به گزارش مطب نما، رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و دبیر علمی هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با اشاره به اینکه ورودی های کارساز برای دانشگاه کارآفرین نمی تواند از کلاس های کنکور بیرون بیاید، اشاره کرد: برای بالاترین های کنکور امکان انتخاب اختیاری دانشگاه محل تحصیل وجود دارد، اما سازوکاری برای امتیازدهی به استعدادهای کارآفرینی تعریف نشده است.
به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دکتر محمد حسن زاده، دبیر علمی هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با مبحث «کارآفرینی، اشتغال و کسب و کارهای حرفه ای دانش بنیان» با بیان اینکه این کنگره با مبحث محوری «کارآفرینی دانش بنیان» یک نقطه عطف است، ابراز امیدواری کرد که این مورد نویدبخش تغییری اساسی در جهت گیری ها در زمینه برنامه ریزی، آموزش و پژوهش در رشته های مختلف بخصوص علوم اطلاعات باشد.
وی ضمن اشاره به تغییرات و سیر تکاملی نظام دانشگاهی برای همگام شدن با نیازهای بنیادین و روزمره جوامع، اظهار داشت: دانشگاه های نسل اول آموزش محور به دانشگاه های نسل دوم پژوهش گرا تغییر رویکرد داده و با گذشت زمان با مفهوم کارآفرینی آشنا شدند. این دانشگاه ها به دانشگاه های نسل سوم معروف هستند.
حسن زاده دانشگاه کارآفرین را میانجی و نقطه اتصال دو نسل پیشین و دو نسل بعدی دانشگاه ها یعنی دانشگاه های اجتماعی و دانشگاه های فراجهانی (متاورسیتی) دانست و افزود: دانشگاه های کارآفرین بیشتر از آن که به محفوظات و برنامه های گذشته نگر توجه نمایند، به نوآوری و پرورش نیروی انسانی خلاّق گرایش دارند.
وی تصریح کرد: نسل جدید مقرر است در عصر جدید و آینده ای متحول ایفای نقش کنند و با چالش های نوین عصر هوش مصنوعی، جهان به هم پیوسته و تغییرات شتابان ارتباط برقرار کنند. همین مبحث مسئولیت دانشگاه ها را سنگین تر از قبل کرده و برنامه ریزی و اجرا برای همگامی با تحولاتِ نوین را بسیار دشوار کرده است.
رییس پژوهشگاه ایرانداک ضمن بیان این که آموختن آموخته ها که سالیان متمادی در دانشگاه ها رایج بوده است، تنها بخشی از برنامه های دانشگاه های نسل نوین خواهد بود، اظهار داشت: آموختنِ آموختن، ساختن و تعالی مهم ترین سرخط برنامه های دانشگاه کارآفرین است.
وی افزود: در دانشگاه کارآفرین همگامی با تحولات وظیفه ای سنگین اما ضروریست که مدیران، مدرسان و فراگیران موظف به انجام آن هستند. دانشگاه کارآفرین، نقطه اتصال نیازمندی های صنعت ۵.۰ و جامعه ۵.۰ به فضاهای دانش اندوزی و دانش ورزی است. (صنعت ۵.۰ اشاره به انقلاب صنعتی پنجم دارد)
دبیر علمی هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، اظهار نمود: مفاهیمی مانند کارگزاران دانش، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، کارآفرینی و نوآوری، هسته های فناوری، ناحیه های نوآوری و نظایر آن کلیدواژه هایی برای تولید ادبیاتی متفاوت هستند که قبل از نسل سوم در دانشگاه ها مسبوق به سابقه نبوده است. این که برنامه های آموزشی دانشگاه ها در جهان و همینطور در ایران تا چه اندازه با این ادبیات همخوان و همگام شده اند، پرسشی است که پاسخ دقیق به آن نیازمند بررسی دقیق میدانی است. اما پاسخ اجمالی احیانا حکایت از ناهمگامی و احتیاج به تلاش فوری دارد تا از همگامی دانشگاه نسل پنجم با جامعه و صنعت ۵.۰ اطمینان حاصل شود.
حسن زاده ضمن اشاره به تغییرات نسلی دانشگاه ها، اظهار داشت: همزمان با تغییرات نسلی در دانشگاه ها، صنعت و جامعه دو تغییر اساسی رخ داده است. نخست، فرصت های شغلی فراتر از مشاغل سنتی (استخدام-محور) به سرعت افزایش پیدا کرده است. دوم، پروفایل شایستگی مورد نیاز برای ایجاد مشاغل یا اختیار کردن آنها بشدت تغییر کرده است.
وی تصریح کرد: در این شرایط دیگر، مدارک دانشگاهی تنها تضمین کننده اشتغال نیست. از درهمکرد تغییرات اساسی در «بازار کار» و «شایستگی های نیروی انسانی»، مفهوم کارآفرینی دانش بنیان شکل گرفته است.
حسن زاده، کارآفرینی دانش بنیان را نقطه اتصال فرصت های متعدد برای تبدیل دارایی های دانشی به ثروت دانست و افزود: درصورتیکه تابحال آموخته ها و گواهی های دانشگاهی تضمین کننده اشتغال و درآمد بوده است؛ از این پس، شایستگی نوآوری و کاربست عملی دانش تعیین کننده موفقیت دانش آموختگان و نیروی انسانی در حضور موفق در بازار کار و جامعه در نظر گرفته می شود.
رییس پژوهشگاه ایرانداک تصریح کرد: آماده کردن دانشجویان، دانش آموختگان و نسل جوان و توانمندسازی مناسب آنان در نهایت به ارتقای جایگاه کشور در اقتصاد دانش بنیان خواهند انجامید. این امر نیازمند توجه جدی و تحولی به ساختار نهادی، محتوای پیشران ها و جهت گیری های ارزیابی و مشوق ها است.
وی به شاخصهای در رابطه با نوآوری اشاره نمود و افزود: تحلیل جایگاه کشور در رتبه بندی های جهانی مانند «شاخص جهانی نوآوری»، «رقابت پذیری جهانی استعداد»، «آمادگی دیجیتال» و نظایر آن نشان دهنده وضعیت مناسب کشورمان در شاخصهای در ارتباط با دانش و دارایی های دانشی است، اما در قسمت در ارتباط با نهادسازی، تقنین و تجاری سازی بخصوص در شاخص هایی مانند سهولت و پیشرفتگی کسب و کار با چالش های جدی روبه رو هستیم.
حسن زاده با اشاره به اینکه تحلیل دقیق این وضعیت به صورت مستمر توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) انجام و به مراجع مربوطه عرضه می شود، اظهار داشت: یافته مختصر و مفید این تحلیل ها اینست که برای ارتقای کارآفرینی دانش بنیان لازم است تغییراتی عاجل در قسمت آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی، تسهیل قوانین و مقررات کسب و کار، حفاظت از دارایی های دانشی، تسهیل جریان دانش و نوآوری، پشتیبانی از سازوکارهای جمع سپاری، تقویت خوشه های نوآوری معطوف به کسب و کار، بازتعریف رسالت آموزش عالی و نظایر آن صورت گیرد.
وی افزود: حالا که برنامه هفتم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور درحال نهایی سازی است، توجه به این سرفصل ها می تواند زمینه را برای متناسب سازی جایگاه کشور و شکوفایی اقتصادی و فناوری فراهم آورد. برای ترویج کارآفرینی دانش بنیان لازم است که پیگیری این مفهوم از دانشگاه به مدارس تعمیم داده شود.
دبیر علمی کنگره با اشاره به اینکه دوره دانشگاه به علت مشغله های مختلف دانشجویان و دانش آموختگان برای فهم، پیاده سازی و اقدام در زمینه کارآفرینی بسیار دیر است، اظهار داشت: تغییر در ارزیابی های ورود به دانشگاه از کنکور و پرسش های تستی به استعدادیابی های کیفی کارآفرینانه می تواند خانواده ها را برای سرمایه گذاری در کارآفرینی دانش بنیان تشویق کند؛ همان کاری که امروز برای موفقیت در کنکور صورت می گیرد.
رئیس پژوهشگاه ایرانداک با اشاره به اینکه ورودی های کارساز برای دانشگاه کارآفرین نمی تواند از کلاس های کنکور بیرون بیاید، تصریح کرد: برای برترین های کنکور امکان انتخاب اختیاری دانشگاه محل تحصیل وجود دارد، اما سازوکاری برای امتیازدهی به استعدادهای کارآفرینی تعریف نشده است. بنابراین لازم است با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت آموزش و پرورش؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادهای مرتبط همکاریهای ملی برای پیوند آموزش های عمومی با آموزش های دانشگاهی و حرفه ای در چارچوب «امتیاز ملی استعدادهای کارآفرینی» شکل بگیرد.
وی تصریح کرد: چنین امتیازی باعث می شود، سرمایه گذاری در زمینه کارآفرینی عمومی سازی شده و به خانواده ها تعمیم یابد و خودِ این اقدام، بخشی از اقدامات در ارتباط با جمع سپاری برای کارآفرینی دانش بنیان است.
حسن زاده به موضوعات نوین پیش روی سیاستگذاران اشاره نمود و اظهار داشت: امروزه مسائلی کلان مانند اشتغال مولد دانش آموختگان دانشگاهی و بسترسازی برای نسل نوین نوآور، جانمایی فرهنگ کارآفرینی فناورانه در عصر شبکه های اجتماعی، سازوکارهای ارزیابی و ارزشیابی علم و فناوری در عصر نوین، تأمین پیشرفته مالی پژوهش، فناوری و نوآوری در زمینه کارآفرینی دانش بنیان، ارزش آفرینی از دارایی های علمی و فرهنگی، هم آفرینیِ خلاق بر بستر فناوری های نوظهور و غیره پیش روی سیاستگذاران و برنامه ریزان علم، فناوری و نوآوری قرار دارد.
وی اضافه کرد: این که چگونه با این مسائل روبرو شویم، چگونه از سرمایه های انسانی، ساختاری، ارتباطی و فرهنگی برای ترویج و تقویت کارآفرینی دانش بنیان استفاده کنیم؛ چه شکلی از تقسیم کار و همکاری فرابخشی برای تسریع و تسهیل روند رشد و پیشرفت کشور مناسب است؛ چگونه پتانسیل های نهفته و آشکار دانشکارانی مانند متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی، مراکز اطلاعات و کتابخانه ها می تواند فعالسازی شود؟ این مسائل بعنوان پرسش های اساسی پیش روی اتاق فکر کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات قرار گرفته است.
دبیره علمی هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات خاطر نشان مرد: هرچند این کنگره به مدت دو روز در ایام ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت برگزار می شود؛ اما در طول یک سال قبل ده ها پیش نشست با هماهنگی دبیران و با حضور اندیشمندان و مخاطبان به صورت برخط برگزار شده است.
وی اضافه کرد: در ایام کنگره هم علاوه بر افتتاحیه با حضور مقامات و صاحبنظران، ۱۷ پنل تخصصی با حضور اندیشمندان، دست اندرکاران و صاحبان تجربیات عملی در حوزه کارآفرینی دانش بنیان برنامه ریزی شده است. علاوه بر آن برگزاری سخنرانی های انگیزشی و نشست های تجزیه و تحلیل مسائل هم زمینه را برای آغازی بی انتها برای ایفای نقش مؤثر در کارآفرینی دانش بنیان فراهم آورده است.
منبع: matabnama.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب