توسط محققان دانشگاه تهران ارائه شد
راهکاری برای بهبود مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به صدمه شنوایی
مطب نما: به گزارش مطب نما، پژوهشگران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران راهکار جدیدی برای ارتقای مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به صدمه شنوایی عرضه دادند.
به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، پژوهشگران دانشگاه تهران دریافته اند که برنامه آموزشی مبتنی بر پروتکل یکپارچه درمان فراتشخیصی می تواند مهارت های اجتماعی-هیجانی کودکانی را که کاشت حلزونی داشته اند، افزایش دهد و مهارت های تعاملی آنان با والدین شان را بهبود بخشد.
به قول دکتر سوگند قاسم زاده، استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، از آنجائیکه صدمه شنوایی حتی در کودکان با کاشت حلزون می تواند در رشد هیجانی، اجتماعی و شناختی آنها تأثیرگذار باشد، بهبود مهارت های اجتماعی-هیجانی در این کودکان بسیار ضروریست.
این روانشناس و متخصص کودک و نوجوان، در معرفی رویکرد مورد استفاده در این پژوهش، اظهار داشت: «پروتکل یکپارچه فراتشخیصی (unified transdiagnostic protocol) یک رویکرد روان شناختی تلفیقی برای درمان اختلالات عاطفی است که می تواند طیف وسیعی از ارزیابی های شناختی و هیجانی ناسازگارانه فرد را بازسازی کند، از اجتناب هیجانی پیشگیری کند و استفاده از روندهای مواجهه سالم با هیجان ها را آموزش دهد. این پروتکل تابحال در حوزه صدمه شناسی و درمان به شیوه های مختلف کاربرد داشته، اما در این پژوهش برای اولین بار در مورد کودکان مبتلا به صدمه شنوایی و دارای کاشت حلزون استفاده شده است. در این تحقیق همینطور تلاش شده است نوعی برنامه آموزشی متناسب با خصوصیت های کودکان دارای حلزون کاشته شده طراحی شود که قابلیت اجرای مداخله به صورت مجازی هم داشته باشد.»
استاد راهنمای این پژوهش در توضیح فرایند پژوهش، اظهار داشت: «در این مطالعه که توسط مرضیه مهردادفر انجام شد، مادران ۱۸ کودک دارای حلزون کاشته شده که مابین ۸ تا ۱۱ سال سن داشتند، به همراه فرزندان شان در برنامه آموزشی شرکت کردند. این برنامه آموزشی شامل ۲۰ جلسه مداخله آنلاین بود که دو بار در هفته اجرا می شد و در هر جلسه ۹۰ دقیقه به کودکان و ۳۰ دقیقه به والدین آنها آموزش داده می شد. همینطور ۹ جلسه انفرادی هم ویژه مادران جهت بررسی روند پیشرفت کودک و مادر و بررسی مسائل فردی در رابطه با هر کودک و رفع ابهامات و پیگیری آموخته ها برگزار می شد. اجرای برنامه حدود دو و نیم ماه به طول انجامید.»
نویسنده کتاب «مداخلات خانواده محور در توانمندسازی کودکان با نشانگان داون»، در رابطه با یافته های این پژوهش اظهار داشت: «نتایج تحقیق نشان داد که محتوای برنامه درمانی متناسب سازی شده مبتنی بر رویکرد فراتشخیصی از روایی مطلوبی برخوردار می باشد و بر افزایش مهارت های اجتماعی-هیجانی کودکان با کاشت حلزون، بخصوص در خودتنظیمی آنها تاثیر می گذارد. این برنامه آموزشی همینطور دارای اثرات پایداری در کاهش تعارض و وابستگی رابطه والدین و کودک و افزایش تعامل میان آنها است. علاوه بر این، از آنجائیکه اجرای آزمایشی این برنامه به صورت مجازی سبب افزایش مهارت های اجتماعی هیجانی در میان کودکان گروه آزمایش شده است، در سطح گسترده هم می تواند به صورت مجازی اجرا شود تا بهره گیری از آن برای کودکان و خانواده هایی که امکان دسترسی به دریافت خدمات حضوری ندارند یا در مناطق محروم و کم برخوردار زندگی می کنند، هم امکان پذیر شود.»
به نقل از دانشگاه تهران، نتایج این پژوهش اخیرا در شماره ۱۶۷ «نشریه بین المللی گوش، حلق و بینی کودکان» توسط انتشارات الزویر انتشار یافته و از راه پیوند زیر دست یافتنی است:
Effectiveness of unified protocols for online transdiagnostic treatment on social-emotional skills and parent-child interaction in school-aged children with cochlear implants
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب