در دومین گردهمایی آینده پژوهان آموزش عالی مطرح شد

رتبه ۱۱۷ کشور در به کارگیری دانش، نشانه توجه ما به سمت اهداف زودبازده بوده و نه اهداف دورتر

رتبه ۱۱۷ کشور در به کارگیری دانش، نشانه توجه ما به سمت اهداف زودبازده بوده و نه اهداف دورتر مطب نما: به گزارش مطب نما، استاد بازنشسته دانشکده ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف ضمن اشاره به اینکه در طول تاریخ، برج عاج نشینی دانشگاه های غربی مفهوم مسئولیت پذیری دانشگاه ها را ایجاد کرده، اظهار داشت: در ۵۰ سال گذشته، از زمانیکه من در آموزش عالی کشور بودم، ما هیچ گاه در برج عاج نبودیم. اینکه رتبه ما در به کارگیری دانش ۱۱۷ است، نشانه آن است که همیشه توجه ما به جای این که به اهداف عمیق تر و دورتر باشد، به سمت اهداف زود بازده بوده است.



به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دکتر سیاوش شهشهانی در دومین گردهمایی آینده پژوهان آموزش عالی با مبحث «آینده مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه ایرانی» که توسط مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار گردید، اظهار داشت: ما در ابتدا باید بدانیم که به چه دلیل بدنبال مسئولیت پذیری دانشگاه ها هستیم؟ مسئولیت در مقابل آزادی عمل است. دانشگاه ها چقدر آزادی عمل دارند که از آنها مسئولیت پذیری می خواهند؟ دانشگاه های باقوام و توانا، بیشتر می توانند دراین زمینه صحبت کنند.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ برج عاج نشینی دانشگاه های غربی مفهوم مسئولیت پذیری دانشگاه ها را ایجاد کرده، اظهار داشت: در ۵۰ سال گذشته، از زمانی که من در آموزش عالی کشور بودم، ما هیچ گاه در برج عاج نبودیم. این که می گویند رتبه تولید دانش ما ۱۴ است، درست نیست. هیچ گاه رتبه دانش ما در دنیا ۱۴ نبوده، این رتبه تولید مقاله است.

استاد بازنشسته دانشکده ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف به تأسیس دارالفنون اشاره نمود و اظهار داشت: از زمان عباس میرزا نگاه ما به آموزش عالی از منظر کاربرد علوم بوده است. ولی این که رتبه ما در به کارگیری دانش ۱۱۷ است، نشانه آن است که همیشه توجه ما به جای این که به اهداف عمیق تر و دورتر باشد، به سمت اهداف زود بازده بوده است.

وی اضافه کرد: وقتی ما در حوزه های مختلف مثل نانو، هوش مصنوعی و... پول می ریزیم تا جوانان را به سمت این حوزه ها تشویق نماییم، خروجی آن اینست که به جای خروجی مناسب تنها مقاله تولید می شود.

شهشهانی اشاره کرد: ما از شعارهایی مثل دانشگاه نسل سوم، دانشگاه کارآفرین و... فرار می نماییم. ما باید بدنبال دانشگاهی باشیم که محکم و معطوف به اهداف طولانی مدت باشد.

مسئولیت پذیری دانشگاه ها در کشور ما یک بحث حاشیه ای است

دکتر علی انتظاری با اعلان اینکه در غرب دانشگاه ها برج عاج نشین بودند و بنا بر این گفتند باید مسئولیت پذیری اجتماعی داشته باشند، اظهار داشت: ولی در کشور ما حاکمیت به دانشگاه می گوید که مسئولیت دانشگاه چیست. در صورتیکه دانشگاه باید استقلال و آزادی علمی داشته باشد و مسئولیت پذیری دانشگاه ها در کشور ما یک بحث حاشیه ای است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه را عضوی از اکوسیستم توسعه دانست و اشاره کرد: وقتی گفته می شود که بنگاه های اقتصادی، رسانه ها، سازمان های مردم نهاد استقلال ندارند، به سبب این که تولید در تعامل با سایر بخش ها ایجاد می شود، وقتی تعامل پویا وجود ندارد، تولید مناسبی هم ایجاد نمی شود.

برای آینده نگری باید وضعیت زمان حال را شناخت

دکتر گلنار مهران، استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه الزهرا در این گردهمایی با تاکید به اهمیت شناخت وضعیت زمان حال، اظهار داشت: هیچ گاه نمیتوان به آینده نگاه کرد، مگر این که زمان حال را شناخت.

وی با اعلان اینکه مسئولیت پذیری دانشگاه های ایران دو بعد دارد، اظهار داشت: بعد اول خدمت به جامعه است، این که افرادی را پرورش دهیم که بتوانند وارد بازار کار شوند و مهارت های قرن جدید را داشته باشند و درب های دانشگاه باز باشند و همه مردم از آن بتوانند بهره گیرند. بعد دوم مسئولیت اجتماعی دانشگاه، منتقد جامعه بودن است.

استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه الزهرا افزود: حقیقت اینست که از زمان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که نیروهای نظامی وارد دانشگاه شدند، پیامی که دانشگاه ها گرفتند این بود که ما نمی توانیم منتقد باشیم. بنا بر این نمی توانیم مسئولیت اصلی که وجدان جامعه است را عرضه نماییم. دانشگاه ما در خدمت حاکمیت است. دانشجوی ما ذره ای دلسوز جامعه نیست و تنها یک سری نظریه در تایید نظر هیئت حاکمه می خواند و امتحان می دهد.

وی اضافه کرد: دانشگاه ما در پاییز سال قبل تا امروز شاهد اتفاقاتی بود. ما چه آینده ای برای این دانشگاه متصور هستیم؟ آیا می توانیم آینده ای را به تصویر بکشیم وقتی وضعیت حال به این صورت است؟

دانشگاه باید مدها را در قالب عقلانی ببرد

دکتر غلامرضا ذاکر صالحی در این جلسه اشاره کرد: مفاهیمی که در آموزش عالی مطرح می شود، باید مرتب باز اندیشی و مفهوم سازی مجدد شود.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اعلان اینکه مسئولیت پذیری اجتماعی یک مبحث جدید نیست، اشاره کرد: باید هر مفهومی را همراه با زمانبندی و مکانمندی کرد و مبحث مسئولیت پذیری دانشگاه ها را هم در کانتکس و زمان خودش باید بررسی کرد. مسئولیت پذیری اجتماعی زمانی به وجود آمد که در دانشگاه های غربی در دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ در برج عاج قرار داشتند بنا بر این برای آن چاره عرضه شد.

وی با اشاره به اینکه فهیم ترین عناصر هر خانواده در اختیار ما هستند، گفت آیا ما باید آموزش وپرورش این افراد را رها نماییم و بدنبال مسئولیت پذیری بیرون دانشگاه، خیریه و... باشیم؟

وی اشاره کرد: ما نباید اسیر ترندها و مدها باشیم، بلکه باید ترندها و مدها را بگیریم و در قالب عقلانی دانشگاه بیاوریم. دانشگاه نباید در جامعه ادغام شود، بلکه باید مقداری از جامعه فاصله بگیرد. در جامعه خرافه و شبهه علم وجود دارد نباید در آن ادغام شد، بلکه باید آنرا اصلاح کرد. باید یک دیالکتیک بین مشاهده دور و نزدیک داشته باشیم.

ذاکر صالحی اشاره کرد دانشگاهیان کماکان برای حفظ تمامیت، پرستیژ و استقلال دانشگاه در مقابل فشار دولت، جامعه، صنعت و بازار مقاومت می کنند تا مدها را در قالب عقلانی ببرند.

دکتر سیدهادی مرجائی در این گردهمایی به پژوهشی انجام شده در رابطه با مسئولیت اجتماعی دانشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: برای ارزیابی مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران از منظر دانشجویان دیدگاه ۶۰۰ نفر از دانشجویان را جمع آوری کردیم و یازده مؤلفه را در این زمینه مورد بررسی قرار دادیم. دانشگاه تهران از دید دانشجویان به طور متوسط در ایفای مسئولیت اجتماعی از ۱۰۰ نمره ۳۹ گرفت. در صورتیکه آگاهی دانشجویان از مسئولیت اجتماعی نمره ۵۸ گرفت.

عضو هیئت علمی مپسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اعلان اینکه در دانشگاه مهم ترین رکن انسان است، اظهار داشت: استقلال شخصیت مهم تر از استقلال نهادی است. در خلال تاثیرات بصیرت فردی (intellectual individuality) کارهای فرهنگی اجتماعی رشد و توسعه می یابد. دانشجویان برای رشد و توسعه این بصیرت به دانشگاه می آیند.






منبع:

1402/03/31
09:34:37
5.0 / 5
487
تگهای خبر: آموزش , تولید , نانو , هوش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما