آماده سازی تلسکوپ جدید ناسا برای کشف اسرار کیهان

آماده سازی تلسکوپ جدید ناسا برای کشف اسرار کیهان مطب نما: با رسیدن «تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن» به مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا، آماده سازی آن برای اکتشاف کیهان شروع می شود.

به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، «تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن»(Nancy Grace Roman Space Telescope) ناسا که یک دوربین پیشرفته دارد، اکتشاف کیهانی را بطور قابل توجهی بهبود می بخشد و بوسیله بررسی های دقیق و گسترده، اطلاعاتی را درباره ی انرژی تاریک، ماده تاریک و سیارات فراخورشیدی دور ارائه می دهد.
به نقل از سایتک دیلی، نخستین نمونه از تجهیزات تلسکوپ نانسی گریس رومن یک دوربین پیچیده است که کیهان را از حومه منظومه شمسی تا لبه قابل مشاهده کیهان بررسی می کند. این دستگاه موسوم به «دستگاه میدان وسیع» بتازگی به مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در مریلند رسید.

میدان دید زیاد دوربین، وضوح و حساسیت آن به طول موج مرئی تا فروسرخ نزدیک، یک نمای عمیق و پانوراما را از کیهان به تلسکوپ نانسی گریس رومن می دهد. اسکن بخش های بسیار بزرگ تری از آسمان نسبت به تلسکوپ های فضایی هابل یا جیمز وب ناسا، راه های جدیدی را برای اکتشاف کیهانی باز خواهدنمود.
«جولی مک انری»(Julie McEnery) دانشمند ارشد پروژه رومن در مرکز پرواز فضایی گادرد اظهار داشت: این دستگاه، سیگنال های فضا را به درک جدیدی از نحوه عملکرد جهان ما تبدیل می کند. این ماموریت برای دستیابی به اهداف اصلی خود، صدها میلیون کهکشان را به دقت بررسی خواهدنمود. این بررسی، یک پایگاه داده را برای همه پژوهشگرهایی فراهم خواهدنمود که می توانند از آن بهره گیرند. بنابراین، سیل نتایج در مجموعه وسیعی از علم ظاهر خواهد شد.
حدود ۱۰۰۰ نفر در توسعه دستگاه میدان وسیع، از مرحله طراحی اولیه تا مونتاژ آن با حدود یک میلیون مولفه مشارکت داشتند. طراحی این دستگاه، یک تلاش مشترک بین مرکز پرواز فضایی گادرد و «بی ای ئی سیستمز»(BAE Systems) در کلرادو بود. سنسورهای تصویربرداری ساخت شرکت «تله داین»(Teledyne) هستند. شرکت های «هاوایی ارواسپیس»(Hawaii Aerospace)، «اپلاید ارواسپیس استراکچرز»(Applied Aerospace Structures)، «نورثروپ گرومن»(Northrop Grumman)، «هانی بی رباتیکس»(Honeybee Robotics)، «سی دی ای اینترکورپ»(CDA Intercorp)، «آلوکسا»(Alluxa) و «جنوپتیک»(JenOptik) نیز قطعات مهمی را ارائه کردند. این قطعات و خیلی از نمونه ها که توسط فروشندگان دیگر تولید شده اند، به مرکز پرواز فضایی گادرد و بی ای ئی سیستمز تحویل داده شدند تا قبل از رسیدن تلسکوپ به مرکز پرواز فضایی گادرد مونتاژ و آزمایش شوند.

هنگامی که تلسکوپ رومن مشاهدات خودرا شروع کند، تحویل سریع داده های آن به روش های جدیدی برای تحلیل و بررسی نیاز دارد. مک انری اظهار داشت: حتی اگر همه ستاره شناسان روی داده های رومن کار می کردند، هنوز افراد کافی جهت بررسی همه داده های آن وجود نداشت. ما بدنبال روش های جدید مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی هستیم تا بتوانیم مشاهدات رومن را مورد بررسی قرار دهیم و هیجان انگیزترین چیزها را پیدا نماییم.
حالا که دستگاه میدان وسیع در مرکز پرواز فضایی گادرد است، برای اطمینان از این که همه چیز طبق انتظار عمل می کند، آزمایش خواهد شد. این دستگاه در پاییز امسال با تلسکوپ جفت می شود و دانشمندان را یک گام به اکتشافات پیشگامانه در دهه های آینده نزدیک می کند.

1403/06/01