در قالب یك پژوهش بررسی شد

نیازسنجی كاركنان نیروی انتظامی

نیازسنجی كاركنان نیروی انتظامی مطب نما: تعیین نیازهای آموزشی نخستین گام برنامه ریزی آموزشی كاركنان و در واقع اولین عامل ایجاد و تضمین اثر بخشی كاركرد آموزش و بهسازی است كه اگر به درستی صورت گیرد مبنای عینی تری برای برنامه ریزی بعنوان نقشه اثربخشی و تبعا سایر فعالیت ها فراهم خواهدنمود.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، در مكتب اسلام نیروهای مسلح با هدف دفاع از سرزمین اسلامی مبتنی بر اصل بازدارندگی از حملات دشمن شكل می گیرند؛ به همین جهت دین اسلام دفاع را بر هر مسلمانی واجب كرده است.
هر كشوری برای دفاع از تمامیت ارضی و دفاع از استقلال و مرزهای خویش، نیاز به نیروهای مقتدر و دفاعی و سربازان كارآزموده دارد. از این رهگذر كشورها از شروع تاریخ در گام اول تلاش خودرا مصروف تشكیل نیروی انتظامی قدرتمند داشته اند تا بتوانند بوسیله مقابله با دشمن، به اهداف گشورگشایی خود دست یابند.
این پژوهش كه درباب بررسی نیازسنجی آموزشی كاركنان نیروی انتظامی منطقه شهر ری توسط تیم پژوهشگران متشكل از محمد حسن تنها(دانشجوی كارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاهع پیام نور) و اسكندر شیرازی(استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور) با جامعه آماری ۷۵ نفر از كاركنان نیروی انتظامی انجام شده، نشان می دهد: « نظام خدمت سربازی در جمهوری اسلامی ایران با هدف بهره مندی از توانایی های جوانان كشور در ایجاد آمادگی دفاعی و نظامی كشور تعریف شده است و با عنایت به اهمیت این دوره در فرمایشات مقام معظم رهبری، در این زمینه می فرمایند: خدمت وظیفه ی عمومی خدمت واقعی مقدسی است كه در جنگ و صلح در صف اول نیازهای ملت و كشور قرار دارد.»
در این پژوهش آمده است: « امروزه برای همگان روشن شده است كه با آموزش برخی دانش ها، نگرش ها و مهارت های خاص، می توان عملكرد را ارتقاء بخشید. برای تشخیص مهم ترین دانش ها، نگرش ها و مهارت ها، از نیازسنجی آموزشی استفاده می شود. بنابر این" نیازسنجی آموزشی" بعنوان مهم ترین مرحله برنامه ریزی آموزشی و بلكه اساسی ترین پروسه در یك نظام آموزشی یاد می شود.
نیاز آموزشی كاركنان عبارت است از فاصله و شكاف موجود بین میزان دانش، اطلاعات فنی، آگاهی و عملكرد فعلی با میزان آگاهی آنها در شرایط مطلوب و آرمانی، به نحوی كه با دستیابی به این سطح آگاهی بتوانند موجبات رشد كیفی و كمی نیروی انتظامی را فراهم سازد.»
در ادامه این پژوهش یافته ها نشان می دهد: « تعیین نیازهای آموزشی نخستین گام برنامه ریزی آموزشی كاركنان ودر واقع اولین عامل ایجاد و تضمین اثر بخشی كاركرد آموزش و بهسازی است كه اگر به درستی صورت گیرد مبنای عینی تری برای برنامه ریزی بعنوان نقشه اثربخشی و تبعا سایر فعالیت ها فراهم خواهد شد و احتمال تطابق آن با نیازهای سازمان، حوزه های شغلی كاركنان و در نهایت اثر بخشی آن افزایش خواهد داد.»
در این مقاله درباب اهمیت " نیازسنجی آموزشی" آمده است: « اگر برنامه ریزی كه رابطه مستقیمی با برنامه ریزی نیروی انسانی و اشتغال دارد برمبنای نیاز سنجی صورت نگیرد، تبعات زیان آوری به دنبال خواهد داشت، اما اگر پیش از برنامه ریزی آموزشی، نیازسنجی صورت گیرد و هدف های برنامه های آموزشی برآن استوار باشد برای هر قدمی كه در سیستم آموزشی بر می داریم، می توان دلایلی را ارائه كرد.»
در این پژوهش پژوهشگران، پنج روش برای تعیین نیازهای آموزشی عرضه كرده اند: « این پنج روش شامل نظرخواهی از مدیران كل، ارزیابی عملكرد، برنامه های بخش و واحدهای سازمانی، نظرخواهی از مدیران آموزشی و تجزیه و تحلیل شغل است.»
در نتایج این پژوهش آمده است: «كاركنان به سه نیاز آموزشی شامل نیاز توسعه ای، نیاز مكملی و نیاز حل مسئله احتیاج دارند. نتایج حاصل از رتبه بندی نیازهای آموزشی مدیران نشان داد كه به ترتیب " نیاز توسعه ای" و " مهارت انسانی" در بالاترین و پایین ترین رتبه ها قرار دارند.
در هر سازمانی بدون توجه به نوع هدف، به وسیله كاركنان اموری به اجرا در می آید كه در نهایت به صورت مجموعه ای كه ماحصل سرمایه گذاری است شكل می گیرد. بدینسان نتیجه كار اعضا به صورت منسجم متجلی می شود. در سازمان ها و موسسات هر كاری نیازمند مهرت ها و به كار گیری دانش های در رابطه است. »
این پژوهش در شماره چهل و دوم فصلنامه علمی ترویجی مطالعات مدیریت برآموزش انتظامی انتشار یافته است.




منبع:

1398/07/15
11:36:45
5.0 / 5
5009
تگهای خبر: آموزش , مكمل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما