در یك مطالعه بررسی شد؛

کدام خانوارها بیشتر برای سفر هزینه می کنند؟

کدام خانوارها بیشتر برای سفر هزینه می کنند؟ مطب نما: به گزارش مطب نما، بررسی های یک مطالعه در رابطه با عوامل مؤثر بر میزان هزینه کرد گردشگری نشان داد که زوج های بدون فرزند، بیشترین هزینه کرد برای سفر را دارند.



به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، عواملی مختلف سبب می شود که گردشگران در هنگام سفر رفتار متفاوتی داشته باشند. یکی از موضوعات مهم در پژوهش های اخیر، بررسی میزان هزینه کرد گردشگران در مسافرت و شناسایی عوامل مؤثر بر آنست. هزینه کرد در مقصد می تواند در حوزه های غذا و نوشیدنی، تفریحات، بازدید، تردد و رفت وآمد، اقامت، گشت های سازمان یافته، خدمات ارتباطی، خدمات شهری و... صورت گیرد.

میزان گردشگران ورودی به یک مقصد، نمی تواند شاخص خوبی برای درک هزینه کرد گردشگران باشد. ولی در مقابل، درک مناسب از الگوهای هزینه کرد گردشگران، می تواند به سیاست گذاران، برنامه ریزان، بازاریابان و پژوهشگران کمک نماید تا برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

خانواده ها، بخش اصلی مصرف کنندگان محصولات گردشگری هستند. بنا بر این مهمست که الگوی مصرف و هزینه کرد خانوار در دوره های زمانی مختلف بررسی شود.

در دنیا مطالعات گسترده ای در مورد عوامل مؤثر بر میزان هزینه کرد خانوارها و الگوی مصرف و تصمیم گیری مصرف محصولات گردشگری توسط آنها انجام شده است، ولی در مطالعات داخلی در مورد عوامل مؤثر بر هزینه کرد خانوارهای ایرانی در مسافرت، خلأ وجود دارد.

بر همین اساس سیدعلی حسینی و محمدرضا اخلاقی؛ پژوهشگران مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی در یک مطالعه نقش عوامل جمعیت شناختی، اقتصادی، روان شناختی را بر میزان هزینه کرد خانوارهای ایرانی در سفرهای داخلی بررسی کردند. همین طور در این مطالعه تاثیر مراحل چرخه زندگی خانوار نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

چرخه زندگی خانوار شامل مراحل «مجرد»، «زوج بدون فرزند»، «فاز اول لانه کامل»، «فاز دوم لانه کامل»، «فاز سوم لانه کامل»، «لانه خالی»، «والد مجرد» و «بیوه» است.

در این مطالعه، ۶۲۸ خانوار ایرانی ساکن کلان شهرهای تهران، اصفهان، یزد، شیراز و تبریز شرکت کردند. بازه سنی شرکت کنندگان ۱۹ تا ۶۸ سال و میانگین سنی آنها ۳۵ سال بود. در این مطالعه ۱۵۹ خانوار مجرد مستقل، ۸۰ زوج بدون فرزند، ۱۵۳ خانوار در فاز اول لانه کامل، ۱۶۰ خانوار در فاز دوم لانه کامل، ۲۲ خانوار در فاز سوم لانه کامل، ۱۹ خانوار در لانه خالی، ۱۳ خانوار با والد مجرد و ۲۲ خانوار بیوه شناسایی شدند.

بررسی های این مطالعه نشان داد که بیشتر خانوارهای شرکت کننده در این پژوهش برای سفر از وسیله نقلیه شخصی استفاده می نمایند و نزدیک به نیمی از آنها برای اقامت خود در مقصد هزینه ای را پرداخت نکرده اند. این نشان دهنده کم هزینه کردن خانوارهای ایرانی و همین طور ترجیح وسیله نقلیه شخصی به دیگر انواع حمل و نقل است.

همچنین در این مطالعه مشخص شد که متغیرهای میزان درآمد، سن و تحصیلات سرپرست خانوار، با میزان هزینه کرد به ازای هر نفر هرشب در مسافرت، دارای همبستگی مثبت است. افراد با مشاغل غیر دولتی نیز بیشترین میانگین هزینه کرد را در مسافرت دارند.

یافته های این مطالعه حاکی از این است که با افزایش تعداد فرزندان وابسته و همین طور تعداد فرزندان مستقل در خانواده، میزان هزینه کرد خانوار به ازای هر نفر هر شب، کاهش پیدا می کند.

پژوهشگران این مطالعه عنوان می کنند که یافته های این مطالعه، نشان دهنده تأثیرپذیری میـزان هزینه کرد خانوارها از فاکتورهای درآمد، سن، تحصیلات و نوع شغل سرپرست، تعداد فرزندان وابـسته و مـستقل، تعداد اعضای خانواده حاضر در مسافرت، استفاده از وسیله نقلیه شخصی و اقامت در خانه اقوام در طول سـفر و اهمیـت سفرهای تفریحی در سبد مصرفی خانوار است.

مقایسه میانگین های هزینه کرد در مراحل مختلف چرخه زندگی خانوار، نشان داد که خانوار زوج بدون فرزند، با اختلاف نسبتاً بالا، بیشترین میزان هزینه کرد به ازای هر نفر هر شب (حدود ۳۵۶ هزار تومان) را در مسافرت داشته اند. بعد از آن، بیشترین میزان هزینه به ترتیب متعلق به خانوارهای مجرد، فاز سوم لانه کامل، والد مجرد، فاز دوم لانه کامل، لانه خالی، فاز اول لانه کامل و در آخر، متعلق به خانوار بیوه است. این یافته ها حاکی از این است که با افزایش سن فرزندان وابسته در خانوار، میزان هزینه کرد آنها در مسافرت بیشتر می شود. این پدیده می تواند ناشی از آزادی و تنوع بیشتر در انتخاب کارهای مقصد، در صورت بزرگسال بودن فرزندان خانوار باشد.

یافته های این مطالعه مرداد ماه سال ۱۴۰۱ بصورت مقاله علمی با عنوان «شناسایی عوامل مؤثر بر میزان هزینه کرد گردشگری با تأکید بر چرخه زندگی خانوار» در مجله گردشگری شهری زیر نظر قطب علمی برنامه ریزی و توسعه پایدار گردشگری- دانشگاه تهران انتشار یافته است.





منبع:

1402/01/04
14:58:25
5.0 / 5
410
تگهای خبر: خدمات , زندگی , شركت , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما