محققان در یك مطالعه بررسی كردند
طنز را چطور برای مخاطب کودک به کار ببریم؟
مطب نما: به گزارش مطب نما، در پژوهشی که به همت محققان کشور انجام شده است، اهمیت به کار بردن طنز در برنامه های کودک در کنار مفاهیم و خصوصیت های طنزی که برای مخاطب کودک رسانه ها مناسب می باشد، مورد بررسی و تبیین قرار گرفته و ابعاد آن روشن شده است.
به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، طنــز و شــوخ طبعی، یکــی از عناصــر بنیــادی در طــرح مناســب پیام هــای رســانه ای بــرای کــودکان است. در ســال های اخیــر موضــوع طنــز بــرای کــودکان، بســتر وسـیعی از مطالعـات گسـترده را پیـش روی محققـان قـرار داده اسـت. پژوهش های هدفمنـد دربـاره طنـز کـودک در سـال ۱۹۵۴ آغـاز و بـر وجـوه روانـی و تأثیــرات ســازنده طنــز در رشــد تربیتــی و آموزش ش کــودک متمرکــز شد. تحــولات رســانه ای و گســترش تولیــدات ســرگرم کننــده بــرای کــودکان، طنزپــردازی بــرای کــودک را بــه عرصــه ظهــور ایده هــای نویــن تبدیــل کرده اســت.
بنا بر نظر محققان، دســتاوردهای پژوهشـی در خصـوص درک مخاطـب کـودک از طنـز و تبییـن مفهـوم طنـز نـزد کـودکان، در چگونگـی به کارگیـری عنصـر طنـز در تولیـدات رسـانه ای ویـژه ایـن گـروه سـنی نقشـی مؤثر بـه عهـده داشـته و دارد. طنـز کـودک، طنـزی اسـت کـه بـا درنظـر گرفتـن خصوصیت هـای روانـی و رشـد گـروه سـنی کــودک، خلــق شده و متناســب بــا مخاطــب آن، دارای خصوصیت هــا و محدودیت هایی می شود. خصوصیت هــای طنــز کــودک، در مقایســه بــا طنــز بزرگســالان و تفاوت هایــی کــه بــا آن دارد، آشــکار می شود. بخشــی از فنــون طنزپــردازی کــه در طنزهــای بزرگســالان بــه کارگرفتــه می شوند، در طنزپـردازی بـرای کـودکان کاربـردی ندارنـد. طنــز کــودک را دنیــای ذهنــی و روانــی کــودک شــکل می بخشد و بــه همــان نســبت از مؤلفه هــای ایــن جهــان خیــال برانگیــز بــرای قــوام یافتــن و ایجــاد ارتبــاط بــا کـودک سـود می برد.
در ارتباط با این مورد مهم، یک مطالعه پژوهشی توسط محققی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی انجام شده است. در این مطالعه، خصوصیت ها و مفاهیم طنز برای مخاطب کودک در رسانه مورد تبیین قرار گرفته اند.
تحقیق یاد شده به روشی کتابخانه ای کوشیده است ضمن تبیین مفهوم طنز کودک با در نظر گرفتن اهداف تربیتی و آموزشی طنز و خصوصیت های آن و همینطور ضمن تاکید بر اهمیت طنزپردازی برای مخاطب کودک، چگونگی کاربرد طنز را در برنامه های مربوطه بررسی کند.
یافته های پژوهشـی درخصـوص طنـز کـودک نشـان می دهند حضـور طنـز در زندگـی کـودک باعـث می شود دیـد خوش بینانـه او بـه زندگـی تقویــت شــود و هنــگام رویارویــی بــا مشــکلات، مواضعــی ســالم تر در پیــش گیــرد. طنــز مهارت هــای زندگــی در کــودک را افزایــش می دهد و بــر قابلیت هــای تعامــات اجتماعــی وی می افزاید.
به قول الهه عطاردی، محقق نمایش از دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، «رویکــرد اجتماعــی در طنــز و ایــن کــه خنــده امــری اســت کــه اغلــب در جمــع بــه وقــوع می پیوندد، کــودک را بــه حضــور در جمــع تشــویق کرده و بــر انگیزه هــای ارتباطــی او می افزاید. همچنیــن طنــز می تواند رونــد آمــوزش را تســهیل و آنرا بــا لــذت همــراه کند».
این محقق می افزاید: «مهــارت شــوخ طبعی و طنــز به عنــوان یکــی از ارکان تربیتــی از اوایــل تولــد بــه کــودک آموختــه می شود و بــا پــرورش آن، کــودک را بــه یکــی از کاربردی تریــن ســلاح های مقابلــه بــا مشــکلات و معضــلات زندگــی مجهــز می کند. طنـز کـودک بـا درنظـر گرفتـن مخاطـب و خصوصیت هـای روانـی و رشـد گـروه سـنی کـودک، خلــق و متناســب بــا مخاطــب آن، دارای خصوصیت هــا و محدودیت هایی می شود».
بر طبق این تحقیق، خصوصیت هــای طنــز کــودک برآمــده از خصوصیــات رشـد کـودک و شـناخت دنیـای ذهنـی او و مشـخصات طنـز است کـه مجموعـه ای از شـگردها، شیوه ها و فنـون بـوده و در سـاختارها و قالب هـای مختلفـی آشـکار می شود.
به اعتقاد عطاردی، «طنـز در برنامه هـای کـودک در سـطوح مختلـف تعریـف و متناسـب بـا نـوع و قالـب برنامـه، انـواع آن بـه کار گرفتـه می شود. عنصـر طنـز می تواند در هـر یـک از اجـزای زیباشناسـانه برنامـه ظهـور یابـد. در تلویزیـون بـه علـت تصویـری بـودن و درک بهتـر کـودکان از تصویـر، طنـز تصویـری و موقعیـت، بیشـتر کاربـرد دارد. سـهم شـناختی طنـز زمانـی بزرگ تر اسـت که میـزان دشـواری در فهـم طنـز بـا میـزان شـناختی کـه کـودک از طنـز دارد، هماهنـگ باشـد و بــرای این کــه طنــز بــه خوبــی در کارتون هــا و برنامه هــای کــودک بــه نمایــش کشــیده شـود، نیـاز بـه تطبیـق عاطفـی طنزپـرداز و بـه اشـتراک گذاشـتن درک او اسـت».
این یافته های پژوهشی که با پیشنهاداتی در مورد نحوه وارد کردن طنز به برنامه های کودک همراه شده اند، توسط فصلنامه «رسانه های دیداری و شنیداری» وابسته به دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران انتشار یافته اند.
منبع: matabnama.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب