نقش حمایت های اجتماعی در بهبود سلامت روان معلمان
به گزارش مطب نما پژوهشگران جامعه شناسی با انجام یک مطالعه تأثیر عوامل اجتماعی را بر سلامت روان معلمان بررسی کردند.
به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، یکی از قشرهای جامعه که باید به سلامتی روان آنها توجه زیادی کرد، معلمان مدارس هستند. برای ایجاد زمینه تفکر و پژوهش و شکل گیری مطلوب فرایند یاددهی و یادگیری، باید معلمان از روحیه ای شاداب و قوی برخوردار باشند و حداقل مشکلات و سختی ها را در زندگی شغلی و اجتماعی داشته باشند.
پژوهش های انجام شده در ایران در ارتباط با سلامت روانی معلمان، نشان داده اند که شیوع اختلالات روانی در این گروه نسبتاً بالاست. همینطور معلمان در مقابل استرس های در رابطه با کار، پریشانی روانی و فرسودگی شغلی صدمه پذیری بیشتری دارند.
با توجه به اهمیت این مساله پژوهشگران جامعه شناسی با انجام یک مطالعه به بررسی عوامل اجتماعی در رابطه با سلامت معلمان و پرداختند.
برای انجام این تحقیق ۳۷۳ نفر از معلمان مقطع متوسطه اول و دوم شهر نجف آباد اصفهان در سال ۱۳۹۹ با استفاده از پرسش نامه بررسی شدند. این پرسش نامه شامل سوالاتی در مورد سلامت عمومی، اعتماد اجتماعی، پیوند اجتماعی، حمایت اجتماعی و منزلت اجتماعی بود.
طبق این بررسی ها؛ از مجموع ۳۷۳ معلم شرکت کننده در این تحقیق، کمتر از نیمی مرد و بیشتر آنها زن بودند و این معلمان در بازه سنی ۲۴ تا ۶۳ سال قرار داشتند.
بررسی های این مطالعه نشان داد که متغیرهای حمایت اجتماعی، منزلت اجتماعی و اعتماد اجتماعی بر سلامت روان معلمان اثر می گذارند.
این یافته ها حاکی از این است که سلامت روانی معلمان که مقوله ای فردی است، تا حد زیادی از کیفیت زندگی اجتماعی آنها تأثیر می گیرد و عواملی مانند حمایت اجتماعی، منزلت اجتماعی و اعتماد اجتماعی می توانند بر آن اثرگذار باشد. ضمن اینکه این اثرگذاری در مقایسه با مردان در میان زنان شدت بیشتری دارد.
به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ برای حفظ سلامت معلمان میتوان از راهکارهای مختلفی بهره برد مواردی مانند در اختیار قرار دادن امکانات رفاهی و تفریحی جهت گذراندن اوقات فراغت خود و خانواده های آنها، تلاش در جهت برابر کردن حقوق معلمان در مقایسه با دیگر کارمندان دولت، حمایت اجتماعی از معلمان در موقعیت های مختلف اجتماعی و جلب اعتماد و شفاف سازی مسائل باید در برنامه های کاری مسؤلان قرار گیرد.
به گفته این محققان؛ انجام اقداماتی برای بهبود وضعیت زندگی مناسب تر برای معلمان و رفع مشکلات آنها ضروریست و باید توجه به خواسته های معلمان و شناخت عامل های استرس زا و حمایت های اجتماعی از آنها، توسط مسئولین بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد.
در انجام این تحقیق سید صمد بهشتی و محمد نوریان نجف آبادی؛ پژوهشگران گروه جامعه شناسی دانشگاه یاسوج مشارکت داشتند.
یافته های این مطالعه بهار سالجاری به صورت مقاله علمی با عنوان «عوامل اجتماعی مرتبط بر سلامت روان معلمان» در مجله دانشکده بهداشت انستیتو تحقیقات بهداشتی انتشار یافته است.
منبع: matabnama.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب