عرضه 2 رویکرد برای افزایش اشتغال پذیری دانشجویان
مطب نما: به گزارش مطب نما، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در مورد طرح این مؤسسه، با بیان اینکه در این طرح دو رویکرد در مورد شیوه های افزایش سهم آموزش های مهارتی در آموزش عالی استخراج شد، اظهار داشت: یکی از این راهکار ها توجه به سوابق کارآفرینانه اعضای هیئت علمی در جذب و ارتقاء است؛ این که استادی را جذب نماییم که سابقه کارآفرینی، کار سازمانی و شرکتی داشته باشد.
دکتر احمد سعیدی در گفت وگو با ایسنا، ضمن اشاره به آمار دانشجویان و اعضای هیئت علمی اظهار داشت: هم اکنون بیشتر از سه میلیون نفر، دانشجو و ۸۰ هزار ۹۲۲ عضو هیئت علمی در ایران داریم.
مدیرگروه پژوهش های آماری، فناوری اطلاعات و رصد اشتغال مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به رصد اشتغال دانش آموختگان که یکی از وظایف مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است، اشاره نمود و اظهار داشت: گزارش رصد اشتغال دانش آموختگان سال ۹۵-۹۶، آخرین آمار ما در این مؤسسه بوده و آمار سال ۹۶-۹۷ آخرین رصد ما است که انجام شده و منتظر چاپ است.
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در حاشیه بیست وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در مورد رصد اشتغال دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۶-۹۷ به ایسنا اظهار داشت: اشتغال دانش آموختگان نسبت به سال ۹۵-۹۶ تا حدود ۵ درصد، افزایش داشته و توزیع آنها در گروههای آموزشی، متفاوت می باشد.
وی تصریح کرد: نرخ اشتغالی که مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اعلام می کند، با نرخ اشتغال مرکز آمار کاملاً متفاوت می باشد. مرکز آمار با انجام سرشماری، نرخ اشتغال را اعلام می کند، ولی ما تمام دانش آموختگان یک سال تحصیلی خاص را اعلام می نماییم.
مدیر گروه پژوهش های آماری، فناوری اطلاعات و رصد اشتغال مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در مورد مبحث گزارشات ادواری جهاد تبیین که در این مؤسسه در حال انجام می باشد، اظهار داشت: ما در این گزارشات پیشرفت های کشور درحوزه نظام آموزش عالی را استخراج می نماییم.
وی در مورد روند پیشرفت کشور به نسبت پیش از انقلاب در حوزه آموزش عالی، اظهار داشت: در خلال ۵۰ سال گذشته (یعنی یک دهه پیش از انقلاب و چهار دهه پس از انقلاب) از سال ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۰، جمعیت دانشجویی ما ۵۰ برابر شده و آمار زنان هیئت علمی ما در ۵۰ سال گذشته، ۳۰ برابر شده است.
سعیدی در مورد اشتغال زنان دانش آموخته، اظهار داشت: ۳۹ درصد از زنان دانش آموخته سال ۱۳۹۵-۱۳۹۶ و ۵۵ درصد مردان دانش آموخته این سال، شاغل هستند و به صورت کل درصد اشتغال دانش آموختگان مرد نسبت به دانش آموختگان زن بالاتر است.
وی در مورد راهکارهایی برای کاهش فاصله اشتغال دانش آموختگان مرد و زن، اظهار داشت: مأموریت ما اعلام، جمع آوری و گزارش دهی این نتایج است. باید توجه داشت که در حوزه سیاست گذاری، مراکز مختلفی در حوزه اشتغال پذیری مؤثر هستند. یک بعد آن در ارتباط با آموزش عالی است و نهادهای دیگر مثل ساختار اقتصاد کشور هم در این مورد مؤثر است.
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در مورد وظایف وزارت علوم در این عرصه، اظهار داشت: ما یک مجموعه تحت عنوان ارتباط با صنعت و مهارت افزایی دانشجویان، کارورزی ها و... داریم. گزارش واکاوی شیوه افزایش سهم آموزش های مهارتی در آموزش عالی، یکی از گزارشاتی است که ما در این مؤسسه تهیه کردیم.
وی تصریح کرد: در مورد ایجاد اشتغال، بخشی که به وزارت علوم مرتبط می باشد، اشتغال پذیر کردن دانشجویان است. وزارت علوم، مسئول اشتغال نیست. آموزش عالی باید بتواند آموزش هایی را عرضه کند که اشتغال پذیری را بالا ببرد.
سعیدی در مورد اقداماتی که در وزارت علوم در مورد اشتغال پذیری در دست انجام است، اظهار داشت: افزایش سهم آموزش های مهارتی در آموزش عالی، افزایش اثربخشی دوره های کارورزی، دوره های مراکز جوار صنعت و تعامل با سازمان فنی و حرفه ای اقداماتی در جهت افزایش نرخ اشتغال از راه اشتغال پذیری است.
وی تصریح کرد: ولی آیا در بستر اقتصاد و جامعه، ظرفیت های اشتغال برای دانش آموخته ای که آموزش عالی توانسته آنرا توانمند کند و آنرا در حد اشتغال پذیری رسانده است، وجود دارد یا خیر؛ به سایر زیر نظام ها مثل وزارت رفاه، وزارت اقتصاد، سایر سپهرهای بازار کار و... بر می گردد.
مدیرگروه پژوهش های آماری، فناوری اطلاعات و رصد اشتغال مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تصریح کرد: کارهای زیادی در جهت اشتغال پذیری دانشجویان در حال انجام می باشد و ما بعنوان یک مرکز و اتاق فکر وزارت علوم، تحقیقاتی در این عرصه انجام دادیم.
وی در مورد طرح این مؤسسه در حوزه اشتغال پذیری دانشجویان، اظهار داشت: طرحی که انجام شده، تحت عنوان «واکاوی شیوه های افزایش سهم آموزش های مهارتی در آموزش عالی» است و اینکه چگونه ما دوره ها یا توانمندی های مهارتی را در دانشجویان افزایش دهیم.
سعیدی با بیان اینکه در بررسی های این طرح دو رویکرد در این حوزه استخراج شد، اظهار داشت: رویکرد اول اینست که رشته های مهارتی را افزایش دهیم و سهم دانشگاه های فنی وحرفه ای و علمی کاربردی و سایر زیرنظام های مهارتی را اضافه نماییم، بین رشته ای صحبت نماییم و رشته هایی که مرتبط به مهارت هستند را افزایش دهیم.
وی افزود: یک رویکرد دیگر اینست که در درون برنامه درسی به صورت درون رشته ای از نظر محتواها، سرفصل ها، شیوه های تدریس و جذب هیئت علمی همه رشته هارا به سطحی برسانیم که بخش مهمی از محتواهای درسی و شیوه های تدریس آن مهارتی شود. یعنی برای رشته های ادبیات فارسی، فلسفه و مهندسی این کار صورت گیرد. همینطور در این مطالعه یک سری راهکارهای اجرایی برای وزارت علوم پیشنهاد دادیم.
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در مورد این راهکارهای اجرایی، توضیح داد: برای مثال توجه به سوابق کارآفرینانه اعضای هیئت علمی در جذب و ارتقا، یکی از این راهکار ها است و استادی را جذب نماییم که سابقه کارآفرینی، کار سازمانی و شرکتی داشته باشد. کسی که دکترای مهندسی آب دارد و پیش از آن شرکت در حوزه آب ثبت کرده و در این عرصه کار کرده را جذب نماییم. منطقاً دانشجویی که با این استاد کار کند، مهارت های بیشتری منطبق با نیاز بازار خواهد داشت.
به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، بیست وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار از ۱۹ آذرماه سال جاری همزمان با دهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد لابراتوار به مدت یک هفته در نمایشگاه بین المللی تهران دایر بود. در این رویداد ۲۷ دانشگاه، ۳۴ پارک علم و فناوری، ۱۳ پژوهشگاه و ۶ مرکز رشد حضور داشتند که مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی هم با دایرکردن غرفه ای دستاوردهای پژوهشی خویش را در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داده بود.
منبع: مطب نما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب